>English version

De Spoorlijn

Een Noors buitenbeentje De Orkhavn-spoorlijn is in menig opzicht uniek. De spoorlijn werd aangelegd met een spoorwijdte van 760 mm en was vanaf de opening in 1912 volledig geëlektrificeerd (6600 Volt /25 Hz wisselstroom). Dat maakt de Orkhavn-spoorlijn tot één van de allereerste elektrische spoorlijnen van Europa. De lijn liep van een kleine kustplaats in centraal Noorwegen, Orkhavn, naar het 32 km landinwaarts gelegen stadje Øtta. Hier was het voor reizigers mogelijk om over te stappen op de treinen richting Trondheim of de andere kant op richting Oslo. De lijn is echter aangelegd met het voornemen om een veel groter gebied via het spoor te ontsluiten maar daarvoor kon men in de jaren na de opening van het eerste stuk spoorlijn geen geldschieters meer voor vinden.

 


 
 
De lijn heeft in de periode 1925 tot midden jaren '50 wel veel betekenis gehad voor het vervoer van producten van de visfabriek in Orkhavn naar het achterland. Ook werden er in die periode veel reizigers vervoerd. In de jaren vanaf 1950 nam het vervoer van personen en goederen echter dramatisch af door de opkomst van de vrachtwagen en de toename van het eigen auto-bezit onder de bevolking. In 1970 reed dan ook de laatste reizigerstrein waarna de spoorlijn werd opgebroken en al het aanwezige spoorwegmaterieel gesloopt.

     
Bovenstaande beschrijving is NIET waarheidsgetrouw. Orkhavnbanen bestaat alleen in model. Het is een project van twee knutselaars die zin hadden in een bergachtig modelbaantje met steile rotswanden, watervallen, tunnels en veel natuur. En omdat er al zo veel modelbanen met een Zwitsers en/of Duits berglandschapje te vinden zijn hebben wij een van onze favoriete vakantielanden; Noorwegen. Zo ontstond het idee een Noors bergspoorlijntje te maken. Omdat smalspoor minder ruimte inneemt kozen we voor H0e, schaal 1:87 met 9mm spoorbreedte.
Uitgangspunt is een free-lance modelbaan, dus zonder concreet voorbeeld. De geëlektrificeerde spoorlijn begint in de havenplaats Orkhavn en klimt dan omhoog naar een keerstation. Daar takt het spoor af om vervolgens in een tunnel te verdwijnen. Kortom, een eenvoudig sporenplan zonder langsrazende intercity's of soortgelijke goedbedoelde ellende maar ruim voldoende om ons helemaal te kunnen uitleven in details en veel, heel veel zelf te bouwen objecten als gebouwen, lokomotieven en wagons, bomen en Scandinavische automobielen.
Na wat zoeken op het internet vonden we onder andere de Thamshavnspoorlijn in de buurt van Trondheim. Het verzonnen concept van deze modelbaan bleek echt te bestaan! Tijdens de bouw werd dit spoorlijntje een steeds grotere inspiratiebron. Op deze pagina's kunt u kennis maken met deze modelbaan en de totstandkoming er van. Veel plezier!


Vragen en of opmerkingen? Mail dan even naar
info@modelbouwwerk.nl